دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راهنمای تربیت فرزند از تولد تا جوانی

راهنمای تربیت فرزند از تولد تا جوانی

نکاتی برای تربیت فرزند

اگر تصمیم دارید که به زودی یا در آینده بچه دار بشوید خواندن مقاله ی زیر شاید بتواند برای تربیت فرزندتان کمکتان کند.

این نکته را هم بهتر است در همین ابتدا بگویم که سعی کنید فقط به خاطر خودتان و همسرتان و فرار از یکنواختی زندگی تان تصمیم به بچه دار شدن نگیرید.

مراقب رفتار و گفتار خود باشید

به محض این که جواب آزمایش رو دریافت کردید و متوجه شدید باردار هستید باید خودتان و همسرتان و حتی تمامی افرادی که با آن ها در ارتباط هستید، مراقب رفتار و کلام خود باشید. احتمالا خبر دارید جنین از همون روزها و هفته های اول تحت تاثیر محیط اطرافش قرار می گیرد.

پس حسابی حواستون رو جمع کنید و با همسر خود خیلی مودبانه صحبت کنید و همین طور همسرتان با شما.

سعی کنید تا وقتی بچتون به دنیا بیاد از دعوا کردن و به کار بردن کلمات رکیک جدا خودداری کنید بعدها که بچتون رو به دنیا آوردید هر وقت خواستید با همسرتان دعوا کنید بچه رو بذارید داخل اتاق خودش و با خیال راحت با همسرتان مشاجره کنید البته با صدای آرام که بچه بیدار نشود. اگر به هر دلیلی فرزندتان، شاهد دعوا و قهر کردن شما و همسرتان بود در اولین فرصت در حضور فرزندتان با همسر خود در رابطه با مسئله ی پیش آمده، صحبت کنید و با هم آشتی کنید تا فرزندتان از نظر روحی و عاطفی دچار مشکل نشود.

از ابراز محبت و به کار بردن کلمات محب آمیز به همسرتان در حضور فرزندتان، خجالت نکشید تا کودک شما در آینده بتواند به راحتی احساسات خود را ابراز کند.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

انتخاب اسم مناسب

زیاد روی جنسیت بچه هم حساسیت به خرج ندهید به قول قدیمی ها مهم اینه که بچه سالم باشه اما برای انتخاب کردن اسم یه کم دقت کنید‌.

اگر تصمیم گرفتید از اسم های عرف و معمول استفاده کنید که مسئله ای نیست اما اگر دوست داشتید اسم های جدید و متفاوت برای بچتون انتخاب کنید قبلش از معنی و بامسما بودنش مطمئن بشید که در آینده فرزندتون توی مدرسه و جامعه توسط دوستانش مورد تمسخر قرار نگیرد.

مشخصه که هر اسم جدید و متفاوتی لزوما با کلاس و زیبا نیست و ممکنه به شخصیت فرزندتون لطمه وارد بکند.

خب حالا دیگه شما صاحب یک فرزند زیبای منحصر به فرد و خوش نام شدید. مبارک باشه.

مراقب تربیت و رفتار دیگران با کودک تان باشید

اگر خودتون و همسرتون هر دو شاغل باشید و خواسته باشید تا مدتی که از محل کار برمی گردید فرزندتون رو پیش پدر و مادر خودتون یا همسرتون یا هر فرد دیگه ای به امانت بگذارید، مراقب باشید فرزندتون درگیری و تضاد فکری پیدا نکند چون ممکنه عقاید و نظریات شما و همسرتون با عقاید و نظریات خانوادتون و کسی که قراره از فرزندتون برای چند ساعت مراقبت کند متفاوت باشد و همین تفاوت های به ظاهر ناچیز ممکنه باعث بشه فرزندتون در تشخیص درست و غلط دچار سردرگمی بشود. مثلا فکر کنید شما و همسرتون اجازه نمی دهید که فرزندتون که هنوز به سن هفت سالگی نرسیده از گوشی موبایل استفاده کند و ترجیحتون اینه که با اسباب بازی هایی که برایش تهیه کرده اید بازی کند اما پدر و مادر خودتون یا پدر و مادر همسرتون از روی علاقه یا بی حوصلگی یا هر دلیل دیگه ای ممکنه گوشی موبایل خودشون رو در اختیار فرزند شما بگذارند و صبح جمعه که روز تعطیله شما هر کاری می کنید که بچتون گریه نکنه موفق نمی شوید چون که بچتون به گوشی موبایل عادت کرده و دیگه از بازی کردن با اسباب بازی های خودش لذت نمی بره. می توانید نکات لازم و ضروری که برای تربیت فرزندتون در نظر گرفتید رو در یک برگه لیست کنید و در اختیار افرادی که قرار است از فرزندتون نگهداری کنند بگذارید تا تربیت فرزندتون دچار مشکل نشود البته هیچ تضمینی وجود ندارد که همه ی افراد طبق لیستی که آماده کردید با بچتون رفتار کنند.

با کودک خود وقت بگذرانید

احتمالا تصمیم بگیرید در سه چهار سالگی فرزندتون رو بفرستید مهدکودک تا در فضای مهد کودک کلی مهارت و بازی یاد بگیره و برای خودش دوست پیدا کنه اما سعی کنید خودتون هم با فرزندتون وقت بگذرانید و یک ساعت هایی در روز با هم نقاشی بکشید و شعر بخونید و بازی کنید. خلاصه این که برای فرزندتون وقت بگذارید.


مراقب سلامتی کودک خود باشید

همیشه مراقب سلامتی فرزندتون باشید و از انواع و اقسام ویتامین های لازم برای فرزندتون که در حال رشد است، تحت نظر و دستور پزشک متخصص استفاده کنید.

سعی کنید داخل منزل مراقب فرزندتون باشید تا به وسایل خطرناک نزدیک نشود و به خودش آسیبی وارد نکند اما بیرون از منزل و داخل طبیعت اجازه بدهید کودک تان از نزدیک حیوانات اهلی و گل ها و گیاهان را تا جایی که خطری تهدیدش نکند، ببیند و لمسشان کند

فرزندتان را از نظر روحی برای رفتن به مدرسه آماده کنید

بعد از گذراندن مهدکودک و پیش دبستانی و رسیدن به سن هفت سالگی بابد کودک تان را از نظر روحی برای رفتن به یک محیط جدید به نام مدرسه آشنا کنید.

خب، یاد گرفتن خواندن و نوشتن و با سواد شدن مسئله ی خیلی مهم و خوبیه اما یادتون باشه که توی مدرسه ها تمام درس هایی که به بچه ها گفته میشه لزوما درس های با اهمیت و مهمی نیستند و ممکنه به درد زندگیشون نخوره به خاطر همین سعی کنید خودتون داخل منزل یک سری از نکات و درس های آموزشی که توی مدرسه ها به بچه ها گفته نمیشه و ممکنه توی آینده خیلی کمکشون کنه به بچه هاتون آموزش بدید. پس خودتون هم باید اهل مطالعه و تحقیق باشید تا توی این مسیر به بهترین شکل و روش ممکن عمل کنید.

استعداد و علاقه ی کودک

مسئله ی دیگری که باید توجه کنید این است که سعی نکنید بچه هاتون رو از سن کم در گیر این کنید که به چه شغلی علاقه دارند و استعدادشون در چه شغلی است در عوض اجازه بدهید فرزندتون خودش کارها و سرگرمی های مختلف رو تجربه کنه تا به مرور زمان علایق و استعداد فرزندتون کشف بشه.

به هیچ وجه فرزندتان را با بچه های اقوام و همسایه و دیگر بچه ها مقایسه نکنید. یادتون باشه که هر انسانی یک شخصیت منحصر به فردی داره که اگر در مسیر درست قرار بگیرد می تواند به یک شخصیت موفق تبدیل بشود.

برای اوقات فراغت فرزندتان برنامه ی مناسب بریزید

 برای این که از اوقات فراغت و فصل تابستان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، لازم نیست که حتما فرزندتان را در چندین کلاس مختلف ورزشی و هنری که شاید هیچ علاقه ای نداشته باشد، ثبت نام کنید. در عوض با مشورت دادن اجازه دهید، فرزندتان خودش تصمیم بگیرد در کدام رشته ورزشی یا هنری ثبت نامش کنید. بازی کردن با هم سن وسال های خودش هم می تواند در پر کردن اوقات فراغتش موثر باشد.

با خرید کتاب های داستان مناسب با سن فرزندتان و خواندن کتاب توسط خودتان و همسرتان و قرار دادن کتاب در چیدمان خانه، باعث می شود فرزندتان به کتاب و کتاب خواندن علاقه مند شود و زمان هایی از اوقات فراغتش را به خواندن کتاب های مختلف اختصاص دهد.

انتخاب رشته و کنکور

زمان انتخاب رشته در مدرسه، فرزندتان را مجبور به انتخاب رشته بر اساس علایق خودتان نکنید و اجازه دهید بر اساس علاقه و استعداد و مشورت با مشاوران باتجربه، رشته ای را انتخاب کند که هم علاقه و استعداد داشته باشد و هم این که بتواند در آن موفق بشود.

بعد از پایان دوران دبیرستان نوبت کنکور است. برای خواندن کنکور و قبول شدن در دانشگاه هم زیاد به فرزندتان فشار وارد نکنید. نه قبول نشدن در دانشگاه فاجعه ای غیر قابل جبران است و نه قبول شدن در دانشگاه موفقیتی بزرگ و رویایی.

دانشگاه و انتخاب شغل

قبول شدن در دانشگاه مرحله ی اول از کسب موفقیت است. خارج شدن از دانشگاه با مدرک معتبر و دانش قابل قبول و مهارت و تجربه ای که باید در خارج از دانشگاه به دنبالش بود، مرحله ی بعدی برای رسیدن به موفقیت است که بعد از آن می توان برای دستیابی به شغل دلخواه و متناسب با رشته ی دانشگاهی اقدام کرد.

البته در هر زمان از تحصیل و یا حتی بعد از فارغ التحصیلی اگر فرزندتان به هر دلیلی متوجه شد، رشته ای که انتخاب کرده است با روحیات و شخصیتش سازگار نیست و قصد تغییر رشته و یا کسب مهارت و دانش در حرفه ی دیگری را دارد، بهتر است با روحیه ای باز از تصمیمش استقبال کنید و او را در این مسیر پرچالش، حمایت کنید.

نکته ی آخر این که در تمام دوران تربیت فرزندتان سعی کنید، طوری رفتار کنید تا فرزندتان دارای شخصیتی مستقل، با اعتماد به نفس و با عزت نفس به دست بیاورد و هیچ وقت به خاطر، هیچ شکست و یا به دست آوردن تجربه ی جدید، او را سرزنش نکنید. هر کلام و رفتار شما با فرزندتان، می تواند در تضعیف یا قوی تر شدن شخصیت او نقش به سزایی داشته باشد. پس مراقب رفتار و کلام خود با فرزندتان باشید.

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده