خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سه مرحله برای نوشتن

سه مرحله برای نوشتن

سه مرحله برای خلق یک متن و نوشته

من این بار باز شروع کرده ام به نوشتن نمی دانم از کجا و از چه‌. نمی دانم ساده بنویسم یا از عبارات قلمبه سلمبه استفاده کنم. بی پروا بنویسم یا در لفافه و با کنایه. تیز و برنده بنویسم یا کند و مسالمت آمیز. از امروز بنویسم یا از دیروز یا از فرداهایی که هنوز نیامده.

خب ادعایی در این باره ندارم اما حداقل می توانم بگویم من به نوشتن علاقه دارم حالا ممکن است نوشته هایم در خور توجه و تفکر باشند ممکن است هم هیچ ارزشی نداشته باشند. شاید به نظر خودم نوشته هایم زیبا و جذاب باشند و با چند نظر مثبت و دلگرم کننده چنان مغرور و خوشحال شوم که فکر کنم من عجب اعجوبه ای هستم و اگر همین گونه پیش بروم در آینده اسم و نوشته ها و کتاب هایم بر سر زبان ها میفتد.

اما در واقعیت ممکن است بسیار دورتر از خیالات من باشد و چه بسا نوشته هایم هیچ وقت، ارزش مادی و معنوی نداشته باشند و هیچ تاثیری در هیچ فردی نداشته باشند.

اما هیچ کدام از این ها نباید مانع از این بشوند که من دست از کاری که به آن علاقه دارم بکشم. حداقل تاثیرش حال خوبی است که بعد از هر نوشتن نصیبم می شود. گاهی یک سبکی و خالی شدن. گاهی یک شعف و شور و اشتیاق برای انجام دادن فعالیت های دیگر. به هر حال تاثیر خودش را می گذارد شاید کم شاید ناچیز اما بی تاثیر نخواهد بود.

خب این هم یک مدل از نوشتن. تاثیرش چی بود؟ خب همین که بدون هیچ موضوعی توانستم همین قدر بنویسم دستاورد خوبی نیست؟ تاثیرش هم سبک شدن ذهن و احساس توانستن است. از هیچ به چند خط رسیدن.

 همیشه شروع نوشتن ترسناک و گاهی عذاب آور است اما اگر قسمت ترسناک و عذاب آورش را رد کنیم ادامه اش هیجان انگیز و لذت بخش می شود تا جایی که بعضی اوقات آدم دلش نمی آید نوشتن را متوقف کند و دوست دارد همین طوری بنویسد و بنویسد و بنویسد و حالا نمی داند چگونه نوشتن را تمام کند.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

 از مرحله ی اول که شروع نوشتن است گذر کنیم، می رسیم به مرحله ی بعدی که اواسط نوشتن می شود و می افتیم در سراشیبی و مرحله ی آخر که حالا بعد از این سراشیبی چگونه قلم را در یک جای درست و مطمئن متوقف کنیم.

این مرحله ی آخر هم مانند مرحله ی اول کمی سخت می شود اگر در مرحله ی دوم کنترل ذهن و قلم از دستمان خارج شود، آنجاست که ممکن است جایی ترمز کنیم که درست نباشد یا با یک توقف ناگهانی و غافلگیرانه باعث شویم تمام دو مرحله ی قبلی به کلی خراب شود.

خب من الان دیگه اواخر مرحله ی دوم هستم و باید کم کم سرعت نوشتن را کم کنم و قبل از آن که به مراحل قبلی صدمه ای وارد بشود، نوشتن را متوقف کنم. چون به نظرم برای این متن کافیست، البته که می شود با شاخه و برگ دادن همین متن را مفصل تر نوشت ولی خب به نظرم فعلا تا همین اندازه کفایت می کند تا بعد ببینیم چه می شود .

پس مراحل نوشتن شامل سه مرحله می شود: یک شروع نوشتن که همان مقدمه است که گاهی بسیار سخت و خسته کننده است. مرحله ی دوم بدنه و ماهیت اصلی متن است و مرحله ی آخر پایان یا نتیجه گیری متن است.




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده