بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» چگونه اعتیاد به فضای مجازی را کم کنیم؟

چگونه اعتیاد به فضای مجازی را کم کنیم؟

راهکارهایی برای استفاده کمتر از فضای مجازی


تلفن همراه یا همان موبایل در ابتدا وسیله‌ای برای فرستادن پیام کوتاه و یا تماس تلفنی با افراد مختلف بود و به غیر از چند برنامه کاربردی و چراغ قوه‌ای که روی برخی موبایل‌ها بود، کاربرد دیگری نداشت.

تا این که به مرور زمان، گوشی‌های پیشرفته‌تر با امکانات جدید وارد بازار شدند و هم‌زمان برنامه‌ها و بازی‌های متنوعی که مناسب برای گوشی‌های موبایل بود طراحی شد. تا جایی که در حال حاضرمی‌توان با برنامه‌های مختلفی که روی تلفن همراه نصب می‌کنیم، بیشتر کارهای حرفه‌ای و شخصی‌مان را انجام دهیم.

از پیدا کردن آدرس و فرستادن ایمیل کاری تا یادگیری مهارت‌های مختلف و خرید و فروش و بسیاری از کارهای دیگر با یک تلفن همراه امکان پذیر شده است.


استفاده و عضویت در شبکه‌های اجتماعی یکی از قابلیت‌هایی است که در تلفن همراه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانیم با هزاران و میلیون‌ها نفر در ارتباط باشیم. بدون آن که از هویت واقعی یکدیگر اطلاع داشته باشیم.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


گرچه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌های مفیدی کرد اما در واقع بسیاری از افراد و مخاطبان این گونه برنامه‌ها صرفا برای تفریح و گذران وقت وارد این شبکه‌ها می‌شوند و به مرور دچار اعتیاد به استفاده از این برنامه‌ها می‌شوند تا جایی که در طول روز چندین بار سراغ این برنامه‌ها می‌روند و به محض سر رفتن حوصله‌شان اولین کاری که به فکرشان می‌رسد انجام دهند این است که موبایل خود را بردارند و شبکه‌های اجتماعی که در آن عضو هستند را چک کنند.


شاید هیچ کس به قصد این که یک یا دو ساعت مداوم وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی بگذراند وارد آن نشود معمولا ابتدا یکی دو پست را نگاه می‌کنند و چون نمی‌توانند جلوی کنجکاوی خود را بگیرند بعد با نگاه کردن به پست‌های بعدی و خواندن کامنت‌های آن بدون آن که متوجه گذر زمان باشند چندین ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری کرده‌اند بودن هیچ دستاورد و هدفی.


تصمیم بگیرید

خب می‌توان گفت اولین راهکار برای ترک اعتیاد به هر چیزی، تصمیم به ترک آن است. تا زمانی که خودتان نخواهید و تصمیم به این کار نگیرید هر تلاشی بی فایده و بی نتیجه خواهد بود.


یک جایگزین بهتر پیدا کنید


بعد از این که تصمیم قطعی به استفاده کمتر از فضای مجازی و شبکه‌های مجازی گرفتید، مرحله‌ی بعدی پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای آن می‌باشد. و این کار را باید به مرور و با زمان‌های کم انجام داد. نمی‌توان به سرعت چیزی که به آن اعتیاد داریم را کنار بگذاریم.


مثلا می‌توانید از این به بعد هر بار که حوصله‌تان سر رفت و خواستید بی‌درنگ تلفن همراه‌تان را بردارید و بدون کار و هدف خاصی و صرفا برای سرگرمی و گذران وقت به سراغ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بروید، اول پنج صفحه کتاب بخوانید و بعد اگر خواستیدبه سراغ موبایل خود بروید.


اگر می‌خواهید زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کم کنید، باید سعی کنید به محض این که تصمیم گرفتید سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید یک فعالیت و کار مفید را قبل از آن انجام دهید. تا به مرور عادت کنید و به صورت شرطی این کار را انجام دهید.


مثلا ده دقیقه نرمش کنید. ده صفحه کتاب بخوانید. ده دقیقه یکی از کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید. ده تا لغت انگلیسی یا هر زبان دیگری را یاد بگیرید و هر کار مفید دیگری که بتوانید هر بار قبل از چک کردن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انجام دهید. و وقتی به مرور این عادت در ناخودآگاه‌تان نهادینه شد، می‌توانید زمانش را افزایش دهید و زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید.


محدودیت استفاده از برنامه

راهکار دیگر برای استفاده‌ی کمتر و ترک کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی آن است که با استفاده از تنظیمات مربوط به برنامه‌ها زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای خودتان محدود کنید و این زمان را به مرور کاهش دهید تا جایی که فقط در صورت لزوم و کار مهم به این شبکه‌ها سر بزنید. و برای تفریح و سرگرمی سراغ فعالیت‌های مفید دیگری بروید.


به هر حال این تصمیم و انتخاب شماست که در برای گذران اوقات فراغت خودتان فیلم و سریال تماشا کنید، کتاب بخوانید، قدم بزنید، نقاشی کنید، شعر بخوانید، خاطرات روزانه خودتان را بنویسید و هر کار دیگری که حالتان را خوب می‌کند یا این که به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید.


در صورتی که تصمیم داشته باشید که از شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده کنید، باید یک جایگزین مناسب برایش پیدا کنید و به مرور زمان استفاده از این برنامه‌ها را کاهش دهید و در صورت لزوم این برنامه‌ها را از گوشی خود حذف کنید.

اول تصمیم بگیرید، بعد جایگزین مناسب برایش انتخاب کنید و در آخر به تدریج، زمان استفاده از برنامه‌ها را کاهش دهید.

 



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده